ICT in het Vlaamse basisonderwijs

Tijd voor de tweede versnelling

ICT in het Vlaamse basisonderwijs

In oktober 2019 bracht uitgeverij Acco het boek ICT in het Vlaamse basisonderwijs uit. Met de niet mis te verstane ondertitel Tijd voor de tweede versnelling blikt auteur Stef Van Malderen terug op het PC/KD-project dat van start ging in 1998. Hij pleit ervoor om de draad weer verder op te pikken en zo klaar te zijn voor de volgende twintig jaar op vlak van ICT in het onderwijs.

PC/KD 20 jaar in beeld

Bij het boek hoort ook deze tijdlijn met een overzicht van gebeurtenissen over ICT in het Vlaamse onderwijs.

Over het boek

Onderzoeken bewijzen het: Vlaanderen is nog altijd geen voorloper in ICT op school. Tot op vandaag zijn er scholen die nauwelijks hun computers gebruiken, terwijl onze klassen vol digital natives zitten. Leerlingen die thuis opgroeien in het digitale tijdperk, met pc’s, smartphones en tablets binnen handbereik. Vreemd, toch?

Maar laten we niet overdrijven: twintig jaar na het PC/KD-project, dat tot doel had om tegen 2002 de drie hoogste jaren van het lager onderwijs van minstens één pc per tien leerlingen te voorzien, is er veel veranderd. Digitale schoolborden deden hun intrede, net als tablets en Chromebooks. Je vindt talrijke voorbeelden van zeer innovatieve projecten, zelfs naar Europese maatstaven. Toch kan het altijd beter. Op vlak van ICT-integratie in de leerprocessen is er bijvoorbeeld nog een lange weg af te leggen.

In ICT in het Vlaamse basisonderwijs lees je alles over de context en het verloop van PC/KD. Enkele key stakeholders van toen en nu komen daarbij aan het woord. Hoe staat het met ICT-gebruik in het Vlaamse basisonderwijs twintig jaar na PC/KD? Die vraag staat centraal. Is de digitale (r)evolutie zichtbaar op school? Nog niet overal dus. Het ontbreken van een degelijk en doordacht ICT-beleidsplan dat leeft op school is vaak een teken aan de wand.

Dit boek is een oproep om de draad weer op te pikken, om opnieuw bewust te worden van de kansen die ICT biedt, ook binnen al die andere uitdagingen in het basisonderwijs. Tijd om even te gaan zitten, terug te blikken, te refl ecteren, geïnspireerd te worden, energie op te doen en ervoor te zorgen dat we klaar zijn voor de volgende twintig jaar. Zet je ICT-bril op en ontdek de mogelijkheden!

Bron: www.acco.be

Over de auteur

STEF VAN MALDEREN is onderwijzer van opleiding. Na twaalf jaar in verschillende rollen voor de klas te hebben gestaan, waaronder als ICT-coördinator nog voor de functie bestond, werd hij directeur van de basisschool waar hij in lesgaf. Dat zou hij acht jaar doen. Toen kwam er een nieuwe uitdaging op zijn pad als uitgever van leermiddelen voor het basisonderwijs. Ondertussen is hij al enkele jaren aan de slag als uitgeefmanager basisonderwijs bij uitgeverij Plantyn. Naast deze job is hij ook actief als spreker en extern adviseur voor bedrijven met een interesse voor onderwijs en scholen. Zo heeft hij de vinger altijd stevig aan de pols van het onderwijs gehouden, en van het basisonderwijs in het bijzonder.

Bron: www.acco.be