Q&A Digisprong in Onderwijscommissie
De Vlaamse Regering goot haar plannen voor de digisprong in een conceptnota met vier speerpunten en bijbehorende acties. De leden van de commissie Onderwijs bespraken deze conceptnota op 10 februari 2021.
Q&A
- Jo Brouns (CD&V) vraagt welke rol de minister weggelegd ziet voor Vicli: “De vereniging heeft veel voorbereidend werk verricht over de versterking van het statuut van de ICT-coördinatoren. Deze knowhow moet volgens de spreker absoluut gebruikt worden.” Bijkomend antwoordt hij dat de verhoging met 75 procent van de ICT-uren gigantisch is: “Maar in de monitoring moet worden nagegaan wat het kritische minimum is om de digitalisering in alle Vlaamse scholen op een duurzame wijze te integreren. Vicli spreekt over een vte per driehonderd tot vijfhonderd leerlingen, dus in de opvolging moet daar aandacht voor zijn.”
- Karolien Grosemans (N-VA) geeft aan dat het takenpakket van de ICT-coördinator heel divers is: “Hij is vaak technisch verantwoordelijk voor de ICT-infrastructuur, maar ook voor de pedagogische ondersteuning. De minister wil een duidelijk afgebakende taakomschrijving, uitgewerkt samen met het werkveld. Gaat het om samenwerking met Vicli of andere actoren?”
- Minister Ben Weyts (N-VA) duidt dat het kenniscentrum in samenwerking zal verlopen met diverse partners: “Van het Vlaams Kenniscentrum Mediawijsheid tot de RTC’s. De educatieve uitgeverijen zijn eigenaar van een groot deel van het aanbod, maar ook Vicli wordt betrokken.” Afsluitend denkt de minister dat de ICT-coördinatoren zitten te springen om regisseur te kunnen zijn van het ICT-beleidsplan: “Het is vanzelfsprekend ook een werk van het lerarenteam en de directie, maar de ICT-coördinatoren zullen graag aan het stuur zitten. Hun belangenorganisatie Vicli is tevreden met de voorstellen.”