Ondersteuning ICT-coördinatie vanuit de Vlaamse Overheid
Vanuit input van deelnemers en experten tijdens de themasessie ‘Ondersteuning ICT-coördinatie vanuit de Vlaamse Overheid‘ op het Vlaams ICT-coördinatoren Congres op 28 maart 2019 is er een overzicht hiervan met noden en aanbevelingen opgesteld over het thema als output.
Overzicht
Vanuit Vlaamse Overheid
Eindtermen/ curriculum | Infrastructuur | Ondersteuning | Digitale leermiddelen | Onderzoek |
– DigComp | – SchoolNet+
– Microsoft – IBM |
– ICT-Coördinator
– Mediacoach – Mediawijs – Bednet |
– Klascement
– Eureka – Het archief onderwijs |
– MICTIVO 2018 |
Vanuit leermiddelennetwerk KlasCement
ICT-coördinatoren- en lerarennetwerk is versnipperd.
Het idee is er om een app te maken waarin de communicatie tussen de leden onderling of de leden en de beheerders van KlasCement gekenmerkt is. Dit omdat men gemerkt heeft dat de Facebookgroep van de Vlaamse ICT-coördinatoren heel veel goede commentaren krijgt.
Er zijn daarnaast ook verschillende WhatsApp- en LinkedIn-groepen. De bedoeling is dus om een beetje al deze bekende apps te integreren in één app/website.
Door trefwoorden die je op je profiel toevoegt ga je mensen kunnen toevoegen en zoeken. Echter is er een vraag of er hier ook bedrijven, ouders, leerlingen, … dingen kunnen posten.
Het krachtige aan Facebook is dat er meteen een antwoord komt op de vraag die je stelt. Echter kan dezelfde vraag vaker aan bod komen.
De planning van KlasCement is om dit op te lossen via de moderator van de website. Ze willen vragen bundelen in een dossier waardoor ze, wanneer de vraag opnieuw gesteld wordt, gewoon het dossier kunnen uithalen.
Het ander idee is dat de website zelf ziet aan de hand van trefwoorden wat de gebruiker aan het zoeken is en zo kan de website dan de nodige materialen voorstellen alvorens de zoeker zijn vraag gesteld heeft.
Het doel van de website is een framework te ontwerpen waarop ze kunnen bouwen.
Noden & aanbevelingen
- SELFIE: (Self-reflection on Effective Learning by Fostering the use of Innovative Educational Technologies) is een tool die is ontworpen om scholen te helpen digitale technologieën te verwerken in lesgeven, leren en het beoordelen van leerlingen. De tool kan laten zien wat er goed gaat, waar verbetering nodig is en wat prioriteit moet krijgen. De tool is op dit moment beschikbaar in de 24 officiële talen van de Europese Unie. In de toekomst zullen daar meer talen bijkomen.
- DigCompEdu: 22 competenties die elke leerkracht in het werkveld zou moeten bezitten. Onderverdeeld in de professionele competenties van de leerkracht, de pedagogische competenties van de leerkracht en het aanleren van competenties van leerlingen.
- KlasCement:
- Stack Overflow als inspiratie gebruiken. Dit heeft een zoekfunctie, het stelt automatisch vragen of biedt antwoorden op vragen.
- Ze willen ervoor zorgen dat er een soort van privacy optie is waardoor ze de meldingen kunnen uitzetten voor een bepaalde periode. Zo kan je ervoor zorgen dat je werk en privé altijd gescheiden kan houden.
- Alleen mensen aanvaarden die een lerarenkaart hebben of ook vrijgeven aan mensen uit de bedrijfswereld?
- Mensen die er niets mee te maken hebben of enkel komen om een beetje te zeuren ga je niet echt veel tegenkomen aangezien KlasCement haar app wil afschermen.
- KlasCement wil er ook voor zorgen dat ze ook de technische ICT-coördinatoren kunnen ondersteunen terwijl ze op dit moment voornamelijk de pedagogische kant ondersteunen.
- De bedoeling van de app is dat er enkel ICT-coördinatoren op het begin kunnen inloggen. Daarnaast is het ook de bedoeling om zo snel mogelijk zoveel mogelijk mensen te laten registreren want het zou niet nuttig zijn als er maar 20 personen zijn.
- Voor sommige kan commercieel wel, maar dan wel in één richting.
- Een blokkeerfunctie toevoegen indien gebruikers blijven pushen of zich ongepast gedragen.
Verslag
Panelleden
Jan De Craemer, ondersteuning ICT-coördinatie vanuit de Vlaamse Overheid
Hans De Four, oprichter KlasCement – hoofd PR
Moderator
Davy Van Hemelen, stuurgroep Vicli
Notulen
Matthias Benaets, student PXL-Education
Michiel Terium, student PXL-Education
Revisie
Koen Vandenhoudt, voorzitter Vicli
Citeren
Vandenhoudt, K., Benaets, T., Terium, M., Van Hemelen, D., De Four, H., & De Craemer, J. (2020, 11 februari). Ondersteuning ICT-coördinatie vanuit de Vlaamse Overheid. Hasselt, België: Vlaamse ICT-coördinatoren Liga.