Checklist Digisprong
Vicli ontwikkelt de checklist Digisprong om scholen en ICT-coördinatoren te ondersteunen in het succesvol maken van de Digisprong.
Per ‘check’ zijn er verwijzingen naar extra informatie. De checklist kan via een webpagina gedeeld worden en ook in een handige vorm gedownload.
Selfie
De vragenlijst Selfie uitvoeren, een gratis online zelfreflectietool voor scholen. De Europese Commissie heeft deze tool samen met een panel Europese onderwijsdeskundigen ontwikkeld om scholen te helpen bij de inzet van digitale technologieën in hun lesprogramma’s. Aan de hand van vragenlijsten worden de meningen van schoolleiders, leerkrachten en leerlingen verzameld. Dit gebeurt anoniem en op vrijwillige basis. De resultaten worden verwerkt in een interactief rapport waaruit sterke en zwakke punten kunnen worden afgeleid.
Visie
Visie op ICT ontwikkelen met een ICT-beleidsplan. Dit plan is geënt op de pedagogische visie van de school en bevat de onderdelen ICT-visie, professionalisering, ICT-infrastructuur, software, educatief digitaal lesmateriaal, korte en lange termijnplannen, kostenplaatje en de digitale competenties voor leerlingen (en leerkrachten).
Functieomschrijving & omkadering
Functieomschrijving en omkadering voorzien voor een ICT-team met ICT-coördinator. Vicli ontwikkelde een onderbouwd model voor de functieomschrijving van een ICT-coördinator in het Vlaamse onderwijs. De ICT-coördinator of het schoolbestuur kan het initiatief nemen om dit te gebruiken voor het omschrijven van de functie ICT-coördinator. Zo kan de school het model hanteren bij het aanstellen van de ICT-coördinator of op vraag dit model gebruiken om de functie van ICT‑coördinator te definiëren.
BYOD
BYOD definiëren, implementeren, beveiligen, beheren en onderhouden. Bij één toestel voor elke leerling dienen er keuzes gemaakt worden in het type toestel. Ook aan de uitrol, het beveiligen, beheren en onderhouden dient aandacht besteed te worden. Dit kan in een combinatie tussen eigen beheer en outsourcing.
Cybersecurity
Aandacht hebben en optimaliseren van de cybersecurity voor infrastructuur, software en gebruikers, want ook scholen kunnen slachtoffer zijn van cybercriminelen.
ELO & software
Doordachte en duurzame keuzes maken uit het divers aanbod van elektronische leeromgeving, software en educatief digitaal lesmateriaal.
Single Sign On
Streven naar ‘Single Sign On’ voor de verschillende digitale platformen die gebruikt worden op de school door leerlingen, leraren, directie, secretariaatsmedewerkers, …
E-inclusie
Elke leraar en (langdurig afwezige) leerling heeft toegang tot digitale leermiddelen en bezit hiertoe de nodige ICT-infrastructuur om e-inclusie te waarborgen.
Professionaliseringsaanbod
Educatieve technologie verandert relatief snel en evolueert voortdurend. Opdat leraren hier een vinger aan de pols blijven houden is een structureel en duurzaam professionaliseringaanbod inzake digitale competenties voor leraren voorzien.
Afstandsonderwijs
Het digitaal afstandsonderwijs tijdens de coronapandemie heeft het onderwijs, de leerkrachten en leerlingen heel wat geleerd. Om ook na deze pandemie de voordelen en mogelijkheden ervan te blijven benutten zijn online lessen of afstandsleren voorzien.
Download
Download checklist
Auteur: Vicli – Vlaamse ICT-coördinatoren Liga
Versie: februari 2021